عمومی

بهترین دشمن ساروج را بشناسید! (۳ روش تخریب موثر)

ساروج، از مصالح قدیمی است که در ساخت و سازها مورد استفاده قرار می گرفت. بسیاری از این سازه ها، نیاز به مرمت یا بازسازی دارند. در نتیجه باید بدانید ساروج چیست و بهترین دشمن ساروج کدام است! البته این روزها از ملات های مستحکم دیگری استفاده می شود. اما اگر می خواهید بدانید بهترین جایگزین بتن چیست؟، قطعا ساروج یکی از بهترین موارد خواهد بود. امروزه با پیشرفت تکنولوژی، راه های ساده و موثری برای از بین بردن این جسم سرسخت با توجه به ضخامت آن وجود دارد.

ساروج چیست و چه کاربردی دارد؟

ساروج چیست و چه کاربردی دارد؟

ساروج یکی از مصالح ساختمانی است که در دوران باستان و در معماری قدیم ایرانی استفاده شده است. ساروج معمولا از آهک، خاک روس، کودهای گیاهی یا حیوانی، ماسه بادی و در برخی موارد ازسفیده تخم مرغ و شیرساخته می شود. در قدیم برای ساخت سد، آبگیر، پل ها، آب انبار از این مصالح ساختمانی مقاوم و سرسخت استفاده می کردند.

یکی از کاربرد های دیگر آن در قدیم برای دفن گنجینه ها، به علت نفوذناپذیری این ماده مورد استفاده قرار می گرفت. با توجه به این ملات سرسخت از بین بردن ساروج (دشمن ساروج) کم می باشد و به راحتی با روش های ساده نمی توان آن را تخریب کرد. اگر نفوذپذیری کم و مقاومت پایین در بنای ساخته شده مورد انتظار باشد، می توان از ساروج به جای بتن استفاده کرد.

بازار کار مهندسی عمران در خارج از کشور و ایران + درآمد و آینده شغلی

آشنایی با کاربردهای ساروج

  • مرمت بناهای تاریخی.
  • استفاده در تزئینات ساختمان و المان های معماری به علت داشتن سطح صاف و براق.
  • روکش در سازه هایی که تماس مستقیم با آب دارند مانند حمام ها و حوض ها.

۳ دشمن ساروج برای تخریب سریع آن

3 دشمن ساروج برای تخریب سریع آن

۳ روش برای تخریب ساروج وجود دارد. در نظر داشته باشید استفاده از گازوئیل، الکل، سرکه و بنزین کاملا غلط می باشد و  این مواد به هیچ عنوان باعث تخریب ساروج نمی شود.

مواد منفجره، اولین راه تخریب ساروج

اولین و تنها ترین راه در صورتی که ضخامت کار بیشتر از ۱ متر باشد، استفاده از مواد منفجره است. البته محل مورد نظر باید بیش از ۳۰۰ متر، از واحد های مسکونی فاصله داشته باشد. این روش با این که آلودگی صوتی بالایی تولید می کند، ولی باید قبول کرد بهترین و سریع ترین روش تخریب ساروج است. برای کاهش آلودگی صوتی و آسیب کمتر به محیط زیست، باید برای مواد منفجره حفر چال انجام شود.

استفاده از حلال ها به عنوان دشمن ساروج

اگر سنگ به کار رفته در سازه، آهکی با ضخامت ۱۰ الی ۵۰ سانتی متر باشد و امکان سوراخ زدن تا ۱۲۰ سانتیمتر را ندارید، بهترین دشمن ساروج، حلال ها هستند. از جمله آن ها می توان به ترکیبات آروماتیک، اولفین ها و متان ها اشاره کرد.

استفاده از کتراک (ماده غیر انفجاری)

یکی از دشمن های ساروج، مواد منبسط شونده مانند کتراک است، که یک روش غیر انفجاری و بدون سر و صدا برای ضخامت های ۳۰ تا ۱۰۰ سانتیمتر می باشد. این ماده زمانی که با آب سرد مخلوط می شود، به شکل ملات در می آید. ملات را داخل چال هایی که در سنگ به همین منظور ایجاد شده می ریزند. با گذشت زمان منبسط شده، به دیواره ها فشار می آورد و باعث شکستن سنگ می شود.

موضوعات پیشنهادی پایان نامه مهندسی عمران مدیریت ساخت

برای استفاده از این روش، باید در نظر داشته باشید که اطراف کار پلمپ باشد. اگر سنگ روی زمین و در فضای باز باشد، تا ضخامت ۳ متر هم می توان از کتراک استفاده کرد. این ماده با انبساط ایجاد شده، فشاری معادل ۱۲۰۰ kg/cm بر دیواره ها می آورد. این روش بدون آلودگی صدا و عدم نیاز به نیروی متخصص از توده آن جدا می شود.

کلام آخر

ساروج یک مصالح ساختمانی قدیمی در ایران باستان است. در بناهای جدید به جای ساروج، از بتن استفاده می شود. یکی از موثرترین روش ها به عنوان دشمن ساروج، کتراک می باشد. البته با توجه به ضخامت آن، باید روش درست تخریب را انتخاب نمود.

سوالات متداول درباره دشمن ساروج

ساروج چیست و چه کاربردی دارد؟

ساروج یک ملات است که در سازه های قدیمی استفاده می شد. از کاربردهای مهم آن می توان استفاده در پل ها، آب انبار، حمام و مرمت بناهای قدیمی اشاره کرد.

بهترین دشمن ساروج برای تخریب آن چیست؟

برای از بین بردن ساروج ۳ روش اصلی وجود دارد که شامل حلال، کتراک و مواد منفجره است. شما باید با توجه به ضخامت این ملات، از از روش صحیح استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا